Turizmcilere göre İBB'nin Yerebatan Sarnıcı restorasyonunda yaptığı hatalar
"Müze yöneticileri daha planlama aşamasında, pratik deneyime sahip turizm profesyonellerinin, özellikle de turist rehberlerinin bilgi ve tecrübelerinden yararlansa ne güzel olur" diyen Yazar Cüneyt Sadıç, deneyimli turizm profesyonelleri ve turist rehberlerinin Yerebatan Sarnıcı restorasyonu ile ilgili eleştirilerini aktardı
Yazar Cüneyt Sadıç'ın Yerebatan Sarnıcı sorunlar ve eksikler başlıklı yazısı:
Yerebatan Sarnıcı, İstanbul tur programlarının vazgeçilmez parçasıydı. Restorasyon sonrası da umarım aynı şekilde devam eder. Ancak ilk gözlemlerim ne yazık ki olumlu değil.
Uzmanlık alanım olmadığı için, restorasyon konusunda söz söylemek haddime değil. Amma velakin, giriş ve çıkış düzenlemeleri, gezi yolları, iç düzenleme ve giriş ücretleri konularında sadece benim değil; başta bu konularda ciddi deneyime sahip turizm profesyonelleri, özellikle de turist rehberlerinin ciddiye alınması gereken, yapıcı eleştirileri var.
Giriş tam bir kaos
Tüm dünya müzelerinde giriş-çıkışlar benzer şekillerde düzenlenmiştir. Münferit ziyaretçilerin, rezervasyonlu ziyaretçilerin ve rehberli grupların girişleri de gişeleri de ayrıdır.
Giriş için beklerken sıranın bozulmasını ve de araya girişleri önlemek için, sabit metal korkuluklarla oluşturulmuş uzunca koridorlar bulunur. Sıraların hangi ziyaretçi tipi için olduğu hem başlangıç noktasında hem de belli aralıklarla korkulukların üzerinde yazar. Gelelim rehberli ziyaretçilere. Onlar için de ayrılmış, başlangıç noktasında ‘Sadece Rehberler’ yazılı ayrı koridorlar mevcuttur ve münferit ziyaretçilerin girmesine kesinlikle izin verilmez.
Merak edenler www.colosseum-rome-tickets. adresine bakabilir.
Yürüyüş koridorları
Eskisine göre daraltılmış ve kare delikli metal zemin olarak yenilenmiş. Bu da beraberinde iki ana sorunu getirmiş. Daralan koridorlar, yürüyüş rotasının hemen başlangıcına yerleştirilen heykellerin önünde fotoğraf çektirenler nedeni ile bloke olmakta. Kare delikli metal zemini her kim düşündüyse, kadınların topuklu ayakkabı sevdasından sanırım haberi yok.
Heykeller ve Medusa başları
Sarnıcın ana çekim noktası Roma heykel sanatının en güzel örneklerinden sayılan iki Medusa başı. Sarnıcın tarihi kimliğine hiç uymayan heykel sergisi yürüyüş yolunun hemen başına yerleştirilince, sadece koridoru bloke etmekle kalmamış aynı zamanda ana çekim noktası olan Medusa başlarını ikinci plana ötelemiş. Sarnıç ille de bir sergi alanı olarak kullanılacaksa, ki bu dünyada da çok tartışılan bir konu, eserler Medusa başlarından sonraki çıkış rotasına yerleştirilse her iki sorun da otomatikman ortadan kalkar.
Aydınlatma sorunu
Kimin aklına geldiyse, sarnıçta ışıklar belli aralıklarla kısa bir süre için tamamen kapatılmakta. Bu da merdivenlerde ve bariyerlerin olmadığı Medusa noktasında, özellikle yaşlı, çocuk ve engelliler açısından ciddi bir tehlike oluşturmakta. Burada meydana gelecek yaralanmalı bir kaza sadece müzeye değil; toparlanmaya çalışan Türk turizmine de ciddi zarar verir.
Kıssadan hisse, müze yöneticileri keşke daha planlama aşamasında, pratik deneyime sahip turizm profesyonellerinin, özellikle de turist rehberlerinin bilgi ve tecrübelerinden yararlansa ne güzel olur..
Cüneyt Sadıç - milliyet.com.tr/cadde
csadic@destinationsforever.com