Anadolu Kültür'ün Taşın Şiiri, Bir Mimarlık hikayesi Ani Sergisi, 21 Şubat'ta Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi'nde açılacak. 26 Mayıs taihine kadar açık kalan sergi, Ara Güler, Martin Manukyan, Murat Germen, Vedat Akçayöz'ün fotoğrafları ve Ümit Kıvanç ile Engin Akhisar'ın vidoları esas alınarak kurgulandı.
Ankara'nın Altındağ ilçesi Kale Mahallesi Gözcü sokaktaki 10 numaralı binasında hizmet veren Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi, 21.02.2019 - 26.05.2019 tarihleri arasında Anadolu Kültür A.Ş'nin organize ettiği "Taşın Şiiri, Bir Mimarlık hikayesi Ani Sergisi" sergisine evsahipliği yapacak.
Açılışı Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesinde 21 Şubat Perşembe günü saat 19:00'da gerçekleşecek sergi, Ara Güler Arşiv ve Araştırma Merkezi, Atatürk Kitaplığı, Institute for the History of Material Culture of the Russian Academy of Sciences (IHMC RAS) arşivlerinden temin edilen görsellerle; ziyaretçilere,
İpek Yolu'nun efsanevi şehirlerinden Ani'nin ihtişamını ve tarihi önemini hissettirmeye çalışacak.
Sergi geçtimiz yıl Ermenistan Ulusal Müzesinde Temmuz ve Ağustos aylarında açılmıştı.
Anadolu Kültür'den yapılan açıklamada Carsten Paludan-Müller, sergi hakkında şu bilgileri veriyor:
Bu uzun bir tarihin kısaca anlatılan hikâyesi. Size çok eski zamanların, günümüzün hızlı yaşayan metropollerinin epey uzağında yer alan ihtişamlı şehir Ani’nin hikâyesini anlatmak istiyoruz. Ani, bir zamanlar İpek Yolu üzerinde hayranlık uyandıran bir şehir. 10. ve 11. yüzyıllarda en parlak devrini yaşayan şehrin tarihçesi ise çok daha eskilere gidiyor.
Tarih boyunca var olmuş her ticaret şehri gibi Ani’nin kültürel zenginliği de kültürlerin muhteşem biçimde iç içe geçmesinden kaynaklanıyor. Bu sergi, size bu kültürel zenginliği sunarken bu çok kültürlü ortamda ortaya çıkan ve sonrasında geniş bir coğrafyada etkili olan Ermeni mimarisinin olağanüstü örneklerini gösterecek. Her ne kadar bugün söz konusu ihtişamı tehdit altında olsa da, günümüzde Ani, surları, kiliseleri, manastırları ve camisi ile muazzam duruşunu koruyan bir şehir. Çorak arazide, terk edilmiş bir şehre ait bu kalıntılar, ziyaretçilerine tarihteki büyük gelgitlerin hissini duyuruyor. Şehrin altında ise yine o kadar etkileyici bir yeraltı dünyası yatıyor – şehrin altında kayalara oyulmuş başka bir şehir.
Bu sergide size Türkiye’den ve Ermenistan’dan uzmanların Ani ve çevresinde yer alan mimari mirası korumak için diğer ülkelerden kurum ve uzmanlarla biraraya gelerek nasıl çalıştığının hikâyesini de aktarmak istiyoruz. Sismik hareketlerin yoğun olduğu bir bölgede bu denli görkemli yapıların varlığı göz önünde bulundurulursa, bu hayli çaba isteyen bir iş.
Bu serginin, Ani ve çevresindeki değerli hazinelerin korunması ve gelecek nesillere aktarılması için gereken daha fazla uluslararası desteği teşvik edeceğini umuyoruz. Ayrıca ümit ediyoruz ki bu sergi, kültür ve mekânın birleşerek zaman mefhumunu bambaşka bir hisse taşıdığı Ani’ye insanların yolunun düşmesine vesile olacaktır.
Ani şehri 2016 yılında Dünya Kültür Mirası listesine eklenmiştir.
Carsten Paludan-Müller,
Eski Genel Direktör (2003-2017), NIKU
Proje Ekibi: Carsten Paludan-Müller, Armen Kazaryan, Yavuz Özkaya, Alin Pontioğlu, Ashot Mirzoyan, Vedat Akçayöz
İçerik Geliştirme ve Sergi Tasarımı: PATTU / Cem Kozar, Işıl Ünal – Team: Pelin Alkan, Onat Müftüoğlu
Fotoğraflar: Ara Güler, Martin Manukyan, Murat Germen, Vedat Akçayöz
Sergi Metinleri: Armen Kazaryan, Carsten Paludan-Müller, Yavuz Özkaya
Videolar: Ümit Kıvanç, Engin Akhisar
Sergi Metinlerinin Yeniden Yazımı: Anna Turay
Koleksiyonlar ve Görsel Malzeme: Ara Güler Arşiv ve Araştırma Merkezi, Atatürk Kitaplığı, Institute for the History of Material Culture of the Russian Academy of Sciences (IHMC RAS)
Koordinasyon: Gökşin Uğur
Baskılar ve Fotoğraf Baskıları: LamArts Finearts Print, Avrupa Baskı
Kurulum: Kubilay Özmen, Ümit Durak
Teşekkür: Fahriye Bayram, Oya Pancaroğlu, Maria Medvedeva, Nazan Gezer, Gülşah Mursaloğlu, Neslihan Koyuncu, Melis Balcı, Sena Başöz, Yervand Abrahamyan, Ahmet Aküzüm, Turan Tayar, Tepta Aydınlatma
Proje Ortakları: Anadolu Kültür, Eurasia Partnership Foundation (EPF), The Norwegian Institute for Cultural Heritage Research (NIKU), Institute for the History of Material Culture of the Russian Academy of Sciences (IHMC RAS)
Proje Destekçileri: Norveç Büyükelçiliği, Calouste Gulbenkian Vakfı, Türkiye Fransız Kültür Merkezi