Yunan savaşçıların betimlendiği heykeller, artık daha güçlü ve daha güzel şekilde, İtalya'nın en önemli arkeolojik koleksiyonuna sahip müzede boy gösteriyor.
Yunan döneminin şaheserleri arasında sayılan ve 4 yıllık restorasyon çalışmaları ardından yeniden İtalya'nın Reggio Calabria kentinde sergilenmeye başlanan 'Riace Savaşçıları' adlı iki göz kamaştırıcı bronz heykel, olağanüstü koruma altına alındı. Bu eserlere özel tasarlanan anti-sismik mermer platformda sergilenen heykelleri görmeye gelenler, özel odada tozdan arındırılıyor.
İtalya'nın güney ucunda bulunan kıyı kasabası Riace açıklarında bulunmalarından ötürü ‘Riace Bronzları' olarak da anılan iki heykel, Reggio Calabria Magna Grecia Ulusal Arkeoloji Müzesi'nde tekrar sergilenmeye başlandı. 2500 yıllık bronzlar, 2009 yılında müzenin yenilenme çalışmaları nedeniyle kapatılması ardından kapsamlı restorasyona alındı. Restore işlemi, bütçe kesintilerinden dolayı baş gösteren tartışmaların gölgesinde, beklenenin çok üzerinde 4 yıl sürdü. Yunan savaşçıların betimlendiği heykeller, artık daha güçlü ve daha güzel bir şekilde, İtalya'nın en önemli arkeolojik koleksiyonuna sahip müzede boy gösteriyor.
M.Ö. 460-420 yılları arasında yapıldığı tahmin edilen, 1972 yılında Romalı dalgıç Stefano Mariotti tarafından deniz altında bulunan heykelleri, ziyarete açıldığı Aralık ayından bu yana 17 binin üzerinde kişi gördü.
DENİZ ALTINDAKİ NEM ŞARTLARINDA KORUNUYOR
Şimdiye kadar yapılmış en güzel heykeller arasında ilk sıralarda yer alan, 'Abartılmış gerçeklikler' olarak tanımlanan iki arkeoloji hazinesinin boyları yaklaşık 2 metre. Biri genç, diğeri yaşlı bir insanı tasvir eden bu önemli arkeolojik buluntuları korumak için ise bir dizi tedbir alınmış. Heykeller, kendisine ev sahipliği yapan sergi odasında, deniz altında bulundukları sıradaki nem koşullarında ve ideal sıcaklıkta korunuyor. Uzmanlar bunun nedenini ise, yüzyıllardır o koşulda bozulmadan kalmış olmaları olarak açıklıyor.
Yunan döneminin şaheserleri arasında sayılan bu iki heykelin bulunduğu salona ulaşmadan, iki ayrı filtre odasından geçmek gerekiyor. 22 derece sıcaklıktaki bu odalarda bulunan özel havalandırma sistemi, ziyaretçileri üzerlerindeki tozlardan arındırırken, buradaki klimaya da alışmayı sağlıyor. Salona her seferinde en fazla 20 ziyaretçi alınıyor.
JAPONYA USULÜ ANTİ-SİSMİK ÇÖZÜM
Söz konusu müze, İtalya'nın en yüksek riskli deprem bölgesi Calabria'da bulunuyor. Bu nedenle de bu paha biçilemez değerdeki tarihi eserler, olası bir depremden sağlam kurtulmalarını sağlayacak özel bir mermer platform üzerinde sergileniyor.
Yaklaşık 250 bin Euro'ya malolan anti-sismik sistem, iki mermer blok ve onların arasına yerleştirilen 4 mermer top ile yaylardan oluşuyor. Bu sistem sayesinde yatay ve dikey meydana gelen sismik dalgalar sırasında alttaki ve üstteki mermer bloklar, sağa-sola ve öne-arkaya hareket ederek heykellerin devrilmesini önlüyor.
Ünlü Carrara mermerinden hayata geçirilmiş olan düzenek, İtalyan Mühendis Gerardo De Canio'nun liderliğinde, Yeni Teknolojiler, Enerji ve Sürdürülebilir Ekonomi için Ulusal Ajans (ENEA) tarafından projelendirildi. Böyle bir sistem, İtalya'da ilk kez bu tarihi eserler için kullanıldı.
TÜM ESERLER BÖYLE KORUNMALI
Calabria Arkeoloji Mirası Sorumlusu Arkeolog Simonetta Bonomi, söz konusu eserlerin radikal bir restorasyondan geçtiklerini söyleyip, heykellerin anti-sismik bir sistemle korunuyor olmasının önemine değinerek, "Özel mermerden yapıldığı için estetik olarak da çok güzel bir platform. İtalya, tarihi eserler zengini bir ülke. Birçok eserimizi depremden korumak adına bu sistemi yaygınlaştırmalıyız" dedi.
Heykellerin bölgelerinde sergilenmesinin gurur verici olduğunu dile getiren Calabria Bölge Valisi Giuseppe Scopelliti ise, ilk kez 1981 yılında sergilenen heykelleri bu yıl 300 bin kişinin ziyaret etmesini beklediklerini söyledi.
ÜÇÜNCÜNCÜ HEYKELİN ÇALINDIĞI SANILIYOR
Riace kasabasının 300 metre açığında, 8 metre derinlikte, kumun altında bulunan Riace Savaşçıları, 16 Ağustos 1972 tarihinde kendilerini bulan dalgıç Stefano Mariottini'ye de yüklü miktarda ödül kazandırdı. Bulunmalarının hemen ardından dünyadaki en önemli restorasyon laboratuarlarından biri olan Floransa'daki L'Opificio dele Pietre Dure'de ilk yenilemeleri yapılan heykellerin hikayesi ise sırrını koruyor.
Eserlerin kim tarafından yapıldığının ve ‘savaşçılar' denmesine karşın sporcu mu yoksa savaşçı mı olduklarının belirlenmesi için uzmanlar araştırmalarını sürdürüyor.
Atina'da yapılmış olduğu varsayılan heykellerin, bilinmeyen bir tarihte Romalı zenginlerden birine getirilirken bir kaza sonrası tekneyle birlikte batmış olabilecekleri tahmin ediliyor.
Bazı araştırmacılar, bu iki eserle aynı yerde bulunduğu tahmin edilen, yine 5'inci yüzyıla tarihlenmiş başka bir diğer savaşçı bronz heykel ile bir mızrak ve bir kalkanın ise ABD'ye kaçırıldığını öne sürüyor.
DHA